نشر آثار

بهترین واکنش در برابر انتقاد مخرب وب‌سایت‌های نقد و بررسی • نشر آثار

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶

گاهی واکنش عجولانه در برابر نویسنده‌ای که سعی می‌کند کسب‌وکار و محصولات شما را بدنام کند، نتیجه‌ای به‌مراتب بدتر در بر خواهد داشت.

نقد و بررسی‌های منفی در وب‌سایت‌های معروف اینترنتی (به ویژه وب‌سایت‌های اختصاصی)، می‌تواند به اعتبار شرکت شما به‌شدت آسیب بزند. بدتر از یادداشت‌های توهین‌آمیز، وقتی اســت که یک مقاله‌ی انتقادی بر اساس توهم و دروغ نوشته می‌شود. اینکه یک نویسنده در مقاله‌ی انتقادی خود بنویسد که سوپ رستوران شما مزه‌ی بنزین می‌داد تا اینکه بنویسد یک موش در سوپ این رستوران شنا می‌کرد، زمین تا آسمان تفاوت دارد. در حالت اول، نویسنده از رستوران انتقاد می‌کند و در حالت دوم دست به دامن تهمت و افترا می‌شود.

درست اســت که نقد و بررسی‌های منفی یا حتی کاذب، ناراحت‌کننده هستند؛ ولی همیشه لزومی برای پاسخ دادن به آن‌ها وجود ندارد. قبل از هر اقدامی، باید بررسی کنیم که این مطالب در چه درجه‌ای از اهمیت قرار دارند و چقدر می‌توانند تأثیرگذار باشند. گاهی واکنش سریع و احساسی می‌تواند وضعیت را از این هم بدتر کند.

به‌طور کلی، سه‌راه برای واکنش به یک مقاله‌ی انتقادی وجود دارد: اول اینکه نویسنده را متقاعد کنید از نظر خود دست بکشد. دوم اینکه از وب‌سایت‌ یا مجله‌ی مورد نظر بخواهید مقاله را حذف کند و در آخر می‌توانید از نویسنده و وب‌سایت‌ به دادگاه شکایت کنید و منتظر حکم قضایی باشید.

در ادامه‌ی این مطلب به شما می‌گوییم برای اینکه کسب‌وکار خود را از بدنامی مقالات توهین‌آمیز حفظ کنید، چه گزینه‌هایی پیش رو دارید:

ef315b11 c553 4019 a814 9e1410708102 بهترین واکنش در برابر انتقاد مخرب وب‌سایت‌های نقد و بررسی

پاسخ آنلاین به مقاله

بیشتر وب‌سایت‌های نقد و بررسی، اجازه می‌دهند کسب‌وکاری که موردبررسی قرار گرفـــــته اســت، به انتقادات آن‌ها پاسخ بدهد. اگر نقدی که صورت گرفـــــته اســت بر اساس تجربیات منفی مشتریان از محصولات یک شرکت باشد، با کمی سیاســت و مدارا می‌توان دردسر را حل کرد. می‌توانید بابت این «دردسر سهوی کوچک» عذرخواهی کنید و از نویسنده یا مشتری بخواهید با بخش خدمات مشتریان تماس بگیرد. فراموش نکنید که حتماً شماره‌ی بخش خدمات خود را ذکر کنید. درصورتی‌که مشتری تماس گرفـــــت، به او پیشنهاد تعویض کالا یا اســترداد و بازپرداخت پول بدهید؛ حتی اگر در حالت عادی شرکت شما چنین سیاســتی را دنبال نمی‌کند.

این کار معمولاً برای اینکه نویسنده پست خود را حذف کند کافی اســت. مثلاً اگر در یک بررسی، نویسنده از این شکایت کند که بعد از گذشت مدت گارانتی، کالا شکسته یا خراب‌ شده اســت، پیشنهاد تعویض یا تعمیر کالا (به‌رایگان یا با مبلغی کمتر از حالت معمول)، رضایت مصرف‌کننده را جلب می‌کند.

اما اگر انتقاد از طرف شخصی مطرح‌ شده اســت که هرگز کالا یا خدمات شما را مصرف نکرده و اطلاعات کذبی در مورد محصولات شما مطرح کرده اســت، در پاسخ خود باید دلایل نادرست بودن این بررسی را کاملاً توضیح دهید. البته باید مراقب باشید در توضیحات خود، مسائل خصوصی شرکت را به زبان نیاورید و مرزهای حریم خصوصی شرکت را حفظ کنید.

7beb4369 5dd8 43c1 9bdc 9b8505865ece بهترین واکنش در برابر انتقاد مخرب وب‌سایت‌های نقد و بررسی

درخواســت توقف انتشار دیدگاه

اگر می‌توانید نویسنده‌ی مقاله را شناسایی کنید، یک نامه یا ایمیل برای او بفرستید و او را از ادامه‌ی نشر مطلب بازدارید. اگر نویسنده در مطلب خود به حقوق شرکت شما تجاوز کرده اســت، قانون از شما حمایت می‌کند و تذکر این مطلب می‌تواند باعث شود نویسنده مطلب خود را از وب‌سایت‌ حذف کند. طبق قانون انتظار می‌رود وب‌سایت‌ موردنظر نامه‌ای را که یادآور حقوق قانونی شما اســت، منتشر کند. پس بهتر اســت لحن نامه‌ی شما حرفه‌ای باشد و در ضمن اینکه حق آزادی بیان مخاطبان را محفوظ می‌داند، توضیح دهد چرا این مطلب یک انتقاد سازنده یا مطابق با واقعیات نیست.

مصالحه با نویسنده

اگر بررسی منتشرشده بسیار منفی و مخرب اســت و نویسنده تلاش می‌کند به کسب‌وکار شما آسیب برساند، سعی کنید با نویسنده مصالحه کنید و او را به نحوی راضی کنید که از این کار دست بکشد. ممکن اســت تطمیع کسی که سعی دارد به شما آسیب برساند کار خوشایندی نباشد؛ ولی بعضی‌ اوقات بهترین راه‌ حلی اســت که در کوتاه‌مدت به نتیجه می‌رسد. اغلب اوقات اقامه‌ی دعوا در دادگاه وقت‌گیر اســت و ممکن اســت نتیجه‌بخش هم نباشد. رسیدن به یک توافق دوجانبه با نویسنده، نیازمند این اســت که مطمئن شوید او از قول و قرار خود تخطی نمی‌کند. پس درعین‌حال که به او پیشنهادی اقناع‌کننده می‌دهید، باید بتوانید به‌نوعی او را ملزم به اجرای معاهده‌ی خود کنید.

919dce8a 9b8f 4ca6 b1b7 c54a8d09dd50 بهترین واکنش در برابر انتقاد مخرب وب‌سایت‌های نقد و بررسی

تماس با وب‌سایت ناشر

طبق قانون نشریات و رسانه‌ها، مسئولیت پخش اکاذیب به عهده‌ی وب‌سایتی اســت که آن‌ها را منتشر می‌کند. اگر وب‌سایت متوجه شود که یکی از نویسندگانش مطلبی بر پایه‌ی دروغ و غرض‌ورزی نوشته اســت که قوانین رسانه‌ای را نقض می‌کند، ممکن اســت آن مطلب را حذف کند. ضمن اینکه اگر شرکت بتواند ثابت کند مطلب انتقادی توسط کسی نوشته‌ شده که هرگز از کالا و خدمات مذکور اســتفاده نکرده اســت، وب‌سایت‌های دیگر از فاش کردن این موضوع اســتقبال می‌کنند. هنگامی‌که با وب‌سایت ناشر تماس می‌گیرید و درخواســت می‌کنید مطلب را حذف کند، خیلی واضح و شفاف و مفصل اهمیت این کار را برایشان توضیح دهید و عواقب امتناع از این کار را به آن‌ها یادآوری کنید.

68f425f8 3038 4df6 8ea6 62c3818089ef بهترین واکنش در برابر انتقاد مخرب وب‌سایت‌های نقد و بررسی

شکایت به دادگاه

حکم قضایی معمولاً آخرین راهی اســت که در صورت عدم نتیجه‌گیری از طریقه‌های پیشین، می‌توان از آن اســتفاده کرد. درصورتی‌که نویسنده‌ی مطلب ناشناس باشد، باید درخواســت افشای هویت نویسنده مطرح شود. دادگاه باید اطلاعاتی را که وب‌سایت ناشر در اختیارش قرار می‌دهد بررسی کند تا به صحت‌وسقم آن‌ها پی ببرد. البته مراجع قضایی، قانون‌ها و اســتانداردهای دقیقی دارند که متصدیان وب‌سایت پیش از ارائه‌ی اطلاعات به دادگاه باید آن‌ها را در نظر بگیرد. ازآنجا که وب‌سایت‌ها موظف به حفظ حقوق شهروندی مخاطبانشان هستند؛ اگر برایشان مشخص شود که محتوایی غیرقانونی منتشر کرده‌اند، مجبور خواهند بود آن مطلب را حذف کنند.

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته بهترین واکنش در برابر انتقاد مخرب وب‌سایت‌های نقد و بررسی اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.