نشر آثار

تالار گفتگوی مصباح الهدایه-مطمئن‌ترین راه برای ترویج حقیقت چیست؟ • نشر آثار

امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

(دیروز ۲۲:۰۵)عمار۹۴ نوشته است:  سعدی گرامی وجود خودت که نقطه ی سیاهی بر دامن استدلال و منطق است .

به نظرت بهتر نیست برای شروع اعتبار بخشی به تالار ، فعالیت افرادی مثل خودت محدود بشه !

اینم اخرین جایی بود که یه چیزی گفتی و دیدی داره صداش درمیاد ولش کردی رفتیBig Grin

بنده خدا رو کاری نداشته باش عمار۹۴
منطقی که سعدی گل میگه رو میشه نوع دیگه برداشت کرد البته .
توی بحثها من واقعا منطق عجیبی از ایشون میبینم .مثلا بدون اطلاع از موضوع و ماهیت به صوبت میشینه بعد هم نتیجه ای که میخواد اگه شد که فبهالمراد وگرنه بیا از منطق های سراسر دنیا کمک میگیره تا فرایشی کار کنه .
حداقل بنده سابقه منطقی کار کردن ایشون رو دیدم .
اینارو نگفتم که ایشون رو تخریب کنم . خواستم بگم منطق جایگاه خودش رو داره ولی شما با اچار فرانسه نمیای …. /
امیدوارم روزی بشه بدون تعصب کاذب ( تعصب خودش چیز خوبیه اما کاذبش بده ) کنار هم به مباحثه بشینیم هرکسی با هر تفکری . Blush

(دیروز ۱۸:۰۶)سعدی نوشته است:  سلام دوستان
توی دنیا کلی عقاید مختلف هست. هر کدوم هم خودشون رو برحق می دونند و دوست دارند عقیده خودشون رو ترویج کنند. چون دوست دارند دیگران هم به سعادت برسند …

اما مشکل زمانی پیش میاد که بعضی از این گروهها برای ترویج عقایدشون به خشونت متوسل میشن. اما همه این گروهها بر حق نیستند. حالا اگر من نوعی هم فردی باشم که دغدغه ترویج حقیقت رو داره، چطور باید عمل کنم تا مطمئن باشم که دارم نقش مثبتی در این بین ایفا می کنم؟

به نظرم بهترین کار، ترویج منطق هست. میشه از طرفی باید منطق رو به عنوان یک علم ترویج کرد و از طرف دیگه، هر کسی دلایلی که برای اعتقادش داره رو بیان کنه. هر کسی از خودش سوال کنه که “من از کجا می دونم اعتقادم درسته؟” و اگر دلیل محکمی داشت، منتشر کنه و به دیگران بگه. وقتی جامعه منطق رو بشناسه و از طرفی دلایل منطقی ذکر شده برای هر عقیده بهش عرضه بشه، حقیقت و دروغ قابل تشخیص میشن.

کافیه همون اندازه که به ریاضیات اهمیت میدیم، به منطق هم اهمیت داده بشه.
جای تاسف داره که دانش آموزان و دانشجویان ما بتونند انتگرال یک تابع پیچیده رو حساب کنند اما نتونند بین یک استدلال درست و یک مغلطه تفاوت بگذارند.

به تعداد ادمهایی که از اول اومدن عقاید شخصی هست درست . اما توش غشی صورت گرفته یا نه .
مثلا شیطان یه عقیده پاک داشت پدرم ادم علی نبینا و علیه السلام هم عقید مطهر دیگری .
کدام حق هستن ؟

دادا به شک نیوفته فقط . کلا شما برای بحث از هیچ شروع میکنی و جاپاتم روی جای سست میزاری و اعتماد نمیکنی . و این میشه نتونی استفاده درست داشته باشی .
یه چی هم تکرار کنم . اقل و اکثر ملاک نیستن برای حقیقت . بلکه اقل و اکثر غشی هستن Big Grin
دادا بجای اینکه اینقدر به ریاضیات و منطق اهمیت بدیم بجاش به اعتقادات اهمیت بدیم . حالا هرکسی هر برداشتی خواست بکنه .

الإمامُ الباقرُ عليه السلام
ـ لسَلَمَةَ بنِ كُهَيلٍ و الحَكَمِ ابنِ عُتَيبَةَ ـ :
شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلما صَحيحا إلاّ شَيئا يَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَيتِ
بحار الأنوار : ۲/۹۲/۲۰٫